A tanúsítványra vonatkozó szabályok

Rendeleti előírás a tanúsítás

A 176/2008 Kormányrendelet teszi kötelezővé az elkészítését, ezen az oldalon a rendeletben rögzített szabályokat tárgyaljuk.

Kötelező a tanúsítvány elkészítése

  • meglévő ingatlan eladása esetén;
  • meglévő ingatlan bérbeadása esetén;
  • új ingatlan használatbavételéhez.

Nem kötelező

  • használatbavételi engedélyezést megelőző eladás esetén;
  • ha nincs semmilyen épületgépészeti rendszere (pl. fűtetlen raktárak, pince, garázs)
  • 50 m² alatti alapterületű, különálló épületre;
  • ideiglenes, illetve sátorszerkezetű építményekre;
  • vallási épületekre;
  • egyes mezőgazdasági vagy műhely funkciójú ingatlanokra;
  • nyaralókra, az évente négy hónapnál rövidebb használatú épületekre;
  • ha résztulajdonos vásárol további tulajdonrészt;

A birtokbaadásig kell átadni a tanúsítványt

Ingatlan eladás esetén így rendelkezik a jogszabály: az eladónak vagy a bérbeadónak a szerződés megkötésének napjáig be kell mutatnia a tanúsítványt vagy annak másolatát a leendő vevőnek vagy bérlőnek, és legkésőbb a birtokbaadás napjáig át kell adnia a tanúsítványt vagy annak másolatát a vevőnek vagy a bérlőnek.

A HET szám

Az energetikai tanúsítványok hitelességét a HET szám igazolja, amely a szakvélemény első oldalának jobb felső sarkában található. Ez a szám bárki által lekérdezhető az Országos Építésügyi Nyilvántartásban.

A tanúsítványt csak mérnök készítheti el

Jogosult mérnök készítheti el

Rendeletben került meghatározásra azon mérnökök köre, akik elkészíthetik a szakvéleményt. Ennek feltételei: mérnök végzettség, kamarai tagság, jogosultsági vizsga, megfelelő szakmai tapasztalat. A Magyar Mérnöki Kamara vagy a Magyar Építész Kamara névjegyzékének valamelyikében szerepelnie kell a tanúsítónak, így Ön is egyszerűen ellenőrizni tudja, hogy a szakember rendelkezik-e a szükséges "TÉ" jogosultsággal. A számításokat minden szakembernek ugyanolyan módszerrel kell elkészítenie (9/2023. (V. 25.) ÉKM rendelet szabályai szerint), így a szakvélemény független a tanúsító személyes véleményétől. A vállalkozásunk által kiállított szakvéleményt Magyarországon mindenhol és mindenki garantáltan elfogadja.

Az energetikai tanúsítvány 5 évig használható fel

Az energetikai tanúsítvány öt évig érvényes, azaz öt évig lehet felhasználni adásvételhez vagy bérbeadáshoz. A dokumentum érvényét veszti, ha az ingatlanban olyan átalakítást végeznek, amely befolyásolja az energetikai jellemzőket (pl.: ablakcsere, hőszigetelés, fűtéskorszerűsítés, átépítés stb.). Az energetikai tanúsítvány, amelyet kézhez kap, minden szempontból hiteles, mivel a jogszabályok teljes betartásával készítjük el, majd feltöltjük az Országos Építésügyi Nyilvántartásba, ahol a HET szám generálódik hozzá.

Mire van szükség az energetikai felméréshez?

Mire van szükség a tanúsításhoz?

A szolgáltatás elvégzéséhez az ingatlan pontos címére van szükség, és annak a személynek az elérhetőségére, aki bekísér minket felmérni az épületet (lakást). Helyszíni szemlét mindenképp kell tartanunk, de ehhez építészeti tervrajzokra nincs szükségünk, mert a felmérést tartalmazzák a díjak. Legkésőbb a helyszíni szemlekor szükségünk van az ingatlan helyrajzi számára, valamint a megrendelő nevére és lakcímére (számlázási cím) is.